Content marketing vs.
traditionele marketing
Content marketing is een vrij nieuw begrip en niet iedereen weet juist
wat het is en waar het om draait. Iedereen heeft er ook z’n eigen mening over
en de ene is niet juister of fouter dan de andere. Content marketing kan op
verschillende manier uitgelegd worden maar waar het eigenlijk op neerkomt is
het ‘bereiken van je klanten/bezoekers/doelgroep op hun voorwaarden met iets
wat zij willen of zoeken.’ ‘Traditionele marketing praat tegen mensen,
content marketing praat met mensen.’
Hieronder geven verschillende expert hun mening over wat content
marketing voor hun betekent.
Jonathan Krantz, Prinicpal, Krantz Communications: “Reclame is traditioneel altijd onderbrekend
geweest. Terwijl we naar een tv-programma aan het kijken zijn, worden we
onderbroken en rond de oren geslagen met reclameblokken. Content marketing
weerspiegelt een nieuw gedrag dat grotendeels aangedreven is door het web.
Mensen zoeken nu intensief naar informatie die relevant is voor hun
behoeften. Ze willen dus niet langer onderbroken worden bij hun activiteiten om
informatie opgedrongen te krijgen maar ze gaan er zelf naar op zoek. Als jij
als bedrijf dan één van die bedrijven kan zijn die informatie & ontspanning
aanbiedt die de mensen nodig hebben of zoeken wanneer ze het nodig hebben, dan
heb je het meeste kans om hun aandacht te trekken en te houden.”
Chris Baggott, CEO, Compendium Blogware: “Tegenwoordig is er veel ‘noise & clutter’ op
het web door Twitter, Facebook en andere sociale media
waardoor mensen niet goed meer weten waar ze moeten zoeken en waar ze het
meeste waarde uit zullen halen. Content marketing kan dan oplossingen gaan
formuleren en aanbieden aan mensen die met die problemen kampen. Content
marketing is ook democratiserend. Vroeger had degene met het meeste geld het voor
het zeggen en dat bedrijf kreeg dan ook de meeste aandacht. Tegenwoordig is
geld irrelevant geworden: wie nu het meeste content en de meeste conversaties
creëert, wint. Ook bij search draait het niet zozeer om geld maar om wie
de meeste zoekopdrachten kan vergaren. De meest interessante statistiek van
2009 die hierop inspeelt is dat individuele search gestegen is met 43%.
Iedereen dacht dat mensen eerder via Twitter en andere sociale media zouden
beginnen zoeken met de komst van die media maar mensen zoeken gewoon steeds
meer en meer. Content marketing draait dus eigenlijk om gerichte zoekmarketing.”
Christine Perkett, Founder, Perkett PR: “Content marketing is tweezijdige communicatie in
plaats van de traditionele, éénzijdige communicatie. Vroeger werden
persberichten en artikels de wereld ingestuurd die dan al dan niet gelezen
werden door je klanten en prospects maar je kreeg geen feedback. Tegenwoordig
kan je dat persbericht op je blog plaatsen of er een video van maken. Je
kan delen van je artikel op Twitter plaatsen enzovoort. Vervolgens kan je aan
je publiek er vragen over gaan stellen en feedback krijgen over hoe de
content is, wat de content betekent voor je publiek en of ze de content goed
vinden. Content marketing biedt dus communicatie die tweezijdig is zodat je te
weten komt waar je publiek naar op zoek is, wat er leeft bij je publiek en hoe
ze over jou denken.”
Lawrence Mak, Director of Marketing, Reality Digital: “Daarnaast gaat content marketing over het creëren
van betekenisvolle content en die distribueren naar mensen waarop zij jou in de
rol plaatsen van ‘thought leader’, een bron van informatie waarna mensen meer
aandacht aan je gaan besteden en een zogezegde partnership met je
aangaan (voor het uitwisselen van content). Je kan dus nooit iets misdoen als
je denkt vanuit het standpunt van je klanten/publiek. Content marketing is dus
klantgedreven. Als je je klanten op hun voorwaarden kan bereiken met wat zij
willen/zoeken, dan zal je content marketing succesvol zijn.”
Shane Vaughan, VP of Marketing, Balihoo: “Als bedrijf is het
belangrijk geworden om te gaan beseffen en begrijpen wat je klanten en
prospects in het algemeen willen bereiken en het leveren van informatie en data
die hen daarbij kan helpen.”
Joe Pulizzi, Founder, Junta42: “Content marketing is de creatie van consistente,
waardevolle, relevante en aansprekende web content om gedrag van klanten
en prospects te behouden of te veranderen.”
Ten slotte nog dit: het gebruik van content marketing is wijdverspreid
zoals je in de afbeelding hieronder kan zien. Een voorbeeld hiervan is een online
marketing blog als de onze.
Tijd dus om jou content marketing plan op te stellen en iemand aan te
stellen die zich bezighoudt met content management marketing!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten