Je beschikt op dit moment niet over een groot budget
om je marketingafdeling op te tuigen? Loop dan in ieder geval deze checklist
na. Er zijn een aantal aanpassingen die je makkelijk kunt doen en die een grote
impact hebben.
1. Maak je 'handtekening' social
Veel bedrijven die een Twitter- of Facebookaccount hebben posten er
op los. Ze vergeten echter hun medewerkers te instrueren om de handtekening
onder hun e-mails aan te passen. Zorg ervoor dat al je medewerkers een link in
hun e-mailhandtekening opnemen. Het is een effectieve manier om de boodschap
van je aanwezigheid op social media te verkondigen. Je zult zien, dit leidt
snel tot nieuwe contacten.
2. Maak van je businesscard een reclamezuil
Je hebt misschien geen geld om print- of onlineadvertenties te kopen,
maar je staat wel op het punt om weer nieuwe businesscards te laten drukken.
Waarom neem je niet op de achterkant van je kaartje een korte advertentietekst
op of vorm je de achterkant van je kaartje om tot een kortingscoupon? Dat komt
misschien wat 'goedkoop' over, maar dat is het niet. Als jij zo'n kaartje tijdens
een netwerkbijeenkomst overhandigt, zul je zeker de aandacht wekken van je
gesprekpartner. Een slimme ondernemer laat toch geen enkele kans onbenut om
zijn product of dienst te pluggen?
3. Profileer je als expert
Heb jij over de problemen in je vakgebied een mening? Weet je boven de
details uit te stijgen en de grote lijnen op een boeiende manier te schetsen?
Misschien zou je jouw 'geratel' op vrijdagmiddagborrels en netwerkbijeenkomsten
eens naar een hoger niveau moeten tillen. Ga opzoek naar de relevante websites
in jouw industrie en deel je kennis via blogs. Door je als expert te profileren
kun je een hele boel opdrachten naar je toe trekken zonder dat je er ook maar
een eurocent aan reclame aan hoeft uit te geven.
4. Ruil adressenbestanden
Je kunt natuurlijk veel geld uitgeven aan een lead generator. Je
kunt ook kijken of je geheel gratis aan nieuwe namen en adressen kunt komen.
Door opzoek te gaan naar sites/bedrijven die complementair aan jou zijn, kun je
een hoop geld besparen. Probeer een deal te sluiten waarbij jullie de
adressenbestanden/e-maillijsten aan elkaar uitwisselen. Dat moet je natuurlijk wel
voorzichtig aanpakken. Vraag bijvoorbeeld of de mensen zich willen opgeven voor
jouw gratis nieuwsbrief. Smeer nooit direct je producten aan, maar leidt ze
langzaam de 'tunnel' in.
Succes met deze tips.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten