dinsdag 8 januari 2013

Content marketing bestaat uit meer dan goede copywriting




Content marketing is een essentieel onderdeel van online marketing om zowel kwalitatieve als kwantitatieve returns te genereren. 6 op de 10 marketeers zal dit jaar meer spenderen aan content marketing hoewel het voor de meesten een relatief nieuw concept is.

Slagen in content marketing

  • Creëer content die verkoopt
  • Creëer een content map
  • Optimaliseer content voor zoekmachines
  • Leer om te slagen in situaties waar weinig of geen content voorhanden is
Content kan dienen als lead solution, om leads te genereren en om risico’s te verminderen. Zonder content zal je nooit gevonden worden. Bovendien kan je door content te publiceren aan mensen tonen dat je bedrijf geweldige content verspreid en dat je de leider bent binnen je domein. Op die manier zullen mensen ook voor jouw bedrijf kiezen.

Wat is content?

Content kan zowat alles zijn: white papers, video’s, blog posts, real-time updates, FAQ’s, … Consumenten kunnen nood hebben aan verschillende soorten content, naargelang waar ze zich bevinden in het verkoopsproces. Vroeg in het proces kunnen mensen op zoek zijn naar blog posts om jouw product te leren kennen. Later kunnen ze bijvoorbeeld demo video’s bekijken om te weten hoe het product werkt. Om na te gaan of uw product het beste product is om te kopen,  zoeken ze naar recensies van analisten of derde partijen. Het komt er dus op neer om verschillende soorten content te publiceren voor de verschillende fases van het verkoopsproces.

5 ‘goede-content-regels’:

  1. Niet promotioneel
  2. Relevant voor de lezer
  3. Goed geschreven
  4. Relevant voor uw bedrijf
  5. Bewijs leveren
Uiteraard mag je niet vergeten te promoten. Goede content is niet genoeg, je moet het ook helpen verspreiden. Gebruik daarom een goede mediamix om je content te promoten. Je zou er eigenlijk alles aan moeten doen om de juiste content op het juiste moment te tonen aan de juiste consumenten.

Maak content toegankelijk

Vele sites vereisen eerst een login vooraleer content getoond wordt (denk maar aan sommige nieuwssites). Logins zouden enkel gebruikt mogen worden wanneer het écht nodig is. Je content zou dus voor iedereen toegankelijk moeten zijn zodat het ook gemakkelijker gedeeld kan worden. Want hoewel je content voor sommige mensen minder relevant is, kunnen ze die content wel delen met mensen waarvoor het wel relevant is. En die mensen verspreiden het dan eventueel weer verder. Login-formulieren moeten beperkt worden tot het hoogstnoodzakelijke. Hoe minder je vraagt, hoe meer formulieren ingevuld zullen worden.

Optimaliseer voor zoekmachines

Optimaliseer je gehele site voor zoekmachines:
  • I.p.v. te groeperen op ‘video, artikel en white paper’, groepeer je best op keywords
  • Optimaliseer keywords in content, meta beschrijvingen en titel tags
  • Meta beschrijvingen moeten zowel voor zoekmachines ontwikkeld zijn als voor mensen. Bezoekers moeten er op willen klikken.
Bij het creëren van content is het noodzakelijk om de content te optimaliseren zodat die door gebruikers wordt opgemerkt. Daarom moet je dus optimaliseren voor zoekmachines, want de meeste van de gebruikers zullen via die weg bij jou terechtkomen.

Maak content sociaal

Voeg ratings en comments toe. Voorzie ook de mogelijkheid om content te sorteren zodat gebruikers de meest populaire content op je site kunnen kiezen. Verder moet content ook gedeeld kunnen worden en moeten er bookmarking opties voorzien zijn voor alle content en voor netwerken die voor gebruikers belangrijk zijn.
Besef ook dat sociale media meer is dan alleen maar Facebook en Twitter. Zoek de sociale kanalen die het belangrijkst zijn voor jouw bedrijf en spendeer jouw tijd daaraan. Naargelang het domein waarbinnen je werkzaam bent, zijn die kanalen misschien niet het populairst maar kunnen ze wel een groot voordeel zijn voor jouw bedrijf.
  • Pas e-mails en landingspagina’s aan zodat ze gedeeld kunnen worden
  • Sociale validatie is belangrijk voor transparantie en vertrouwen in je bedrijf. Gebruik daarom positieve berichten als sociaal bewijs en maak ze zichtbaar voor prospects. Denk dan aan quotes, getallen van abonnees, recensies, enzovoort
  • Controleer de meest populaire sociale media sites. Maak gebruik van waarschuwingen (alerts) zodat je meteen op de hoogte bent.
De drie regels van content optimalisatie

Reorganiseer – bekijk oude content en wees zeker dat die georganiseerd en gecategoriseerd is. Wanneer je bijvoorbeeld een landingspagina verwijderd, zorg er dan voor dat er een redirect voorzien is.

Herschrijf – Herschrijf content in verschillende formaten voor een maximale impact op verschillende kanalen. Een webinar kan zo bijvoorbeeld een slideshow worden en vervolgens een blog post. Optimaliseer ieder formaat zodat je lichte variaties hebt van hetzelfde onderwerp.

Vernieuw – wanneer content oud(er) is, moet ze wel gearchiveerd maar niet langer gepromoot worden. Blijf dus niet hangen bij oude content maar bedenk nieuwe en relevante content.

Content marketingstrategie

Een goede content marketingstrategie komt neer op het volgende:
Als bedrijf ontwerp je content voor uw doelgroep(en). Je luistert naar je doelgroep(en) die mogelijk  vragen en/of problemen hebben in verband met jouw bedrijf. Je biedt een oplossing aan je doelgroep(en) in de vorm van relevante, toegankelijke en inzichtgevende content. Die content publiceer je via verschillende kanalen: blog posts, foto’s, video’s, slideshows, e-books, podcasts, … Hierdoor schep je transparantie en vertrouwen in je bedrijf waardoor je bezoekers kan converteren.
Deze afbeelding van is een mooie visualisatie van een goede content marketingstrategie:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten