dinsdag 6 maart 2012

In 6 stappen LBM (Location Based Marketing) integreren


Er zijn zes aspecten die een ondernemer in acht moet nemen als hij een marketingcampagne met lokatiediensten als Foursquare en Facebook Places uitzet. Lees over 'linken, vinden, luisteren, lokken, voltooien en behouden'.

Het is een methode waarmee structuur aan te brengen is in de wijze waarop je location-based marketing aanpakt en benadert. Door de juiste combinaties te maken van medium en plaats, is het bereik en de relevantie van een campagne te vergroten tot het niveau waarbinnen ook een mainstream boodschap effectiever kan worden gebracht.

De zes stappen samengevat:

1. Link … 

Uw fysieke, offline middelen aan uw online (publieke of eigen) middelen. U kunt denken over het koppelen van:

2. Vind...

Uw (toekomstige) klant rondom uw locatie. Dit kan worden gedaan door:
  • Klanten zelf – met bijvoorbeeld een check -in, tweet, of een Facebook location tag op een smartphone, maakt de klant zichzelf bekend.
  • De mobiele provider – waarbij zowel de consument als adverteerder zich aanmeldt voor een SMS-coupon, die wordt getriggerd door nabijheid van een fysieke locatie (winkel, restaurant, bioscoop, etc.)
  • Indoor positioning - ook binnen het pand of het winkelcentrum kan een klant worden gevolgd middels WiFi-triangulatie, om een aanbieding te triggeren.
  • Een advertentienetwerk – die met behulp van de locatiefunctionaliteit van een telefoon een mobiele advertentie of locatie-specifiek zoekresultaat weer kunnen geven.
3. Luister … 

Niet alleen naar het gesprek over uw winkel, restaurant of merk, etc. (zoals bij social media-marketing) maar specifiek gericht op de dingen die mensen zeggen en doen in of nabij uw winkel. Dit kan worden gedaan door:
  • gebruikmaking van locatiespecifieke social media-analyse (bijv. middels Geotoko, Valuevine, Momentfeed)
  • individuele dashboards per platform (bijv. van Foursquare, Google)
  • De locatie van zoektrends in Google Analytics, of van tweets
  • Crowdsourcing van veldonderzoek (bijv. met Roamler, Airrand of Gigwalk
4. Lok … 

de klant met behulp van een geïntegreerde aanpak van lokale marketingmedia.
  • In-Shop
  1. Etalage
  2. Personeel
  3. Schapruimte, muziek, geur, flow van de mensen door de winkel
  4. Point of Sale informatie
  • Drukwerk
  1. Lokaal adverteren in kranten
  2. In-store affiches & tijdschriften
  • Out of Home
  1. Lokale Billboards
  2. Digital Signage/Narrowcasting
  • Online
  1. Reviews publiceren (b.v. Iens)
  2. Zoek-resultaten optimaliseren (maar liefst 20% van Google Search is lokaal!)
  3. Social media (Facebook, Twitter)
  • Mobiel
  1. Gesponsorde navigatie
  2. Group buying-coupons (bijv. Groupon, Living Social)
  3. Check-in Specials & Badges
5. Voltooi

de transactie op weg naar het doel van de actie. Was het voor een:
  • Beloning voor trouwe klanten? Geef punten, badges, etc. etc. .. of exclusieve voorrechten
  • Eenmalige actie? Biedt deals, specials, coupons ..of prijzen, merchandising
  • Verkoopprikkel? Geef kassa-korting ..of contant geld (met bijv. PayPal, AMEX)
6. Behoud …

niet zomaar elke klant, maar het juiste type klant, door het analyseren van de resultaten van de campagne of het programma. Denk ook na over een directe verbinding met uw:
  • Loyaliteitsprogramma. Uw interne programma of een generiek systeem... en kies hierbij de beste toepassing van game-dynamics
  • Dealplatform: Groupon, LivingSocial, of private groepsregelingen kopen
  • POS-systemen, Gift Cards, CRM-systeem
Meer informatie over de aanpak is te vinden op deze slideshare hieronder. Wat vind je van de methodiek? Hoe ver staan jullie met deze integrale aanpak? Laat het ons weten in het commentaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten