Na de Gangnam Style-video doet nu de Harlem Shake de
ronde van de sociale media. Welke les kunnen viral marketeers trekken uit het
succes van deze filmpjes?
Meer dan 1,3 miljard keer is de officiële video van Gangnam Style
al bekeken op YouTube. De video van de Zuid-Koreaanse popzanger Psy is de
eerste video die meer dan een miljard hits haalde op de filmpjessite. Een ferme
prestatie gezien de song pas in juli van vorig jaar werd gelanceerd.
Ondertussen is het op 2 februari gelanceerde filmpje Do the Harlem Shake
al 22,5 miljoen keer bekeken. Als je het koddige filmpje ziet, is meteen
duidelijk dat het eigenlijk niet te voorspellen is welk filmpje een virale hit
wordt en welk niet.
Interessanter dan de filmpjes zelf is dan ook het fenomeen dat tal van
particulieren en bedrijven zelf hun eigen versie maken van Gangnam Style of de
Harlem Shake, waarbij internauten die verschillende video's bekijken en
online discussiëren over welk filmpje ze het leukste vinden. Dat
is meteen ook het verschil tussen Gangnam Style en Harlem Shake. Gangnam Style
is een klassieke muziekvideo gelanceerd door een muziekdistributeur. De Harlem
Shake komt van onderen uit, waarbij de logica werd omgekeerd. Baauer, de maker
van de muziek bij het Harlem Shake-filmpje, profiteert mee van de hype.
In plaats van te proberen zelf een filmpje te bedenken dat de opvolger
wordt van Gangnam Style of Harlem Shake als globaal online gespreksonderwerp,
kun je beter meesurfen op het succes van de virale hit van het moment en een
briljante variatie bedenken op de Harlem Shake. Je hebt nog een paar weken de
tijd, want tegen dan is de video wellicht over zijn piek en begint een ander
filmpje aan zijn veroveringstocht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten