dinsdag 16 augustus 2011

De grondregels van 'groene marketing'

Beste Lezer,

Er bestaat geen twijfel over: business zal groen zijn of zal niet zijn. Maar in hun haast om milieuvriendelijk over te komen bij de consument, maken heel wat bedrijven misbruik van de ecologische motieven van de consument. Daarom deze drie grondregels voor écht duurzame ondernemingen.

Wees geloofwaardig. Bedrijven zijn als de dood dat ze worden gebrandmerkt als ‘groenwassers’ (naar analogie met witwassers): ze hangen een ecologisch beeld op zonder echt duurzaam te werken. Groenwassers worden geboycot, worden afgebroken in de pers en slepen hun negatieve imago soms jaren mee. Wie eerlijk is over zijn pogingen om groen te worden en over de vooruitgang die hij boekt, komt overtuigender over dan door zichzelf een groen label toe te kennen. 

Focus niet alleen op groen. Een kleine minderheid van de consumenten laat zich bij zijn aankoop alleen leiden door ecologische factoren. Om een breder publiek aan te spreken, kunt u beter groen-plus aanbieden: groen plus goedkoper, groen plus sneller, groen plus beter... 

Wees een leraar. Consumenten zijn in de war geraakt door de groenwassers en door al dat ecologische jargon. Communiceer de milieuvriendelijke kwaliteiten van uw bedrijf op een eenvoudige manier. 

(Vanaf volgende week ga ik een aantal afleveringen wijden aan Green Marketing. Of beter: aan Green Ecomomy 2.0). 

Laat u verrassen...

Geert Liekens 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten