zondag 31 juli 2011

Zet uw KMO op Facebook

Niet alleen grote bedrijven hebben baat bij een pagina op de populaire netwerksites. Ook kmo’s kunnen op die manier communiceren met hun klanten. Hoe trekt u publiek?

Maak promotie. Zet een link naar uw Facebook-pagina op uw website. Plaats eventueel ‘Vind ik leuk’-knoppen, vermeld uw pagina in uw blogberichten. Zet de Facebook-pagina op uw visitekaartjes en vermeld ze eventueel in uw brochures.

Duid een verantwoordelijke aan. Iemand moet deze pagina onderhouden of ze zal een stille dood sterven. Hebt u geen medewerker die dat kan doen, besteed de opdracht dan uit aan een socialmediamanager.

Voeg een foto toe en post het bericht in de voormiddag. Facebook-gebruikers klikken 54 procent meer op een bericht als er een foto aan vasthangt. Een bericht dat in de voormiddag wordt gepost, krijgt 65 procent meer kliks dan één die in de namiddag wordt gepost.

Praat niet altijd over uzelf. Bied uw fans interessante content aan die ze leuk vinden en graag delen met hun onlinevrienden. Vraag naar hun mening en ga een dialoog aan.

Creëer nieuwswaarde. Concentreer uw berichten op alles wat relevant, nieuw en interessant is. Zoals de nieuwste trends in uw niche. U kunt uw fans belonen met bijvoorbeeld speciale deals of kortingen. Maar overdrijf niet met het aantal berichten.

Update al uw netwerken met één klik. Zit u ook op Twitter, LinkedIn en andere netwerksites, dan kunt u software gebruiken die met één klik verscheidene accounts tegelijk update. Tweetdeck is er zo één.

Optimaliseer uw updates voor zoekmachines. Verwerk zoektermen in uw berichten, zodat u tevoorschijn komt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google en Bing.

4 opmerkingen:

  1. Socialmediamanager, een nieuw beroep? Is veel voor te zeggen. Regelmaat van posten, opbouw en uitbreiding van aantal volgers, promoties opvolgen, regelmatig evalueren,... Misschien zijn dat activiteiten waar een doorsnee KMO-er niet direct tijd voor wil/kan maken, terwijl hij/zij wel de noodzaak van profilering via FB of Twitter inziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vanuit mijn achtergrond, wil ik ook nog wijzen op het belang en vooral de directe impact van webvideo (101).
    Ook daarbij kan een socialmediamanager helpen: hoe en wat in beeld, regelmatig opnamen maken, archiveren, testimonials, howto's, tips en trics, call-to-action,... en deze extra feature hoeft niet duur te zijn waarbij de voorbereiding 3/4 vh werk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Guido zie Social Media Management eerder als een 'product' dat wij aanbieden aan die KMO-bedrijven die er 'de tijd niet voor hebben'. Wij (LBM) kunnen dan optreden als de 'outsource' Socialmediamanager. Wat je tweede reactie betreft... ik zie hier een opportuniteit!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij interesse, laat maar iets horen (bijv. via Cubigo of 0498-854602). Ben graag bereid om wat te brainstormen over mogelijkheden en opportuniteiten... :o)

    BeantwoordenVerwijderen